اسرار سفر با هواپیما را از خلبان‎ها بشنوید

هر شغلی اسرار خودشو داره که نباید با کسی خارج از جمع به اصطلاح خودمانیا مطرحشان کرد.
حرفه خلبانی هم رازهای زیادی داره و همین موضوع باعث می شه برامون باحال باشه تا از این بخش بیشتر بدونیم.

در ادامه خلبانای خطوط هواپیمایی جور واجور از قوانین و پیشنهادای مربوط به سفر با هواپیما می گن.

۱- گذاشتن ریش واسه خلبانا ممنوعه

بعضی از خطوط هواپیمایی خلبان هاشون رو از گذاشتن ریش منع کردن. دلیل این کار به به کار گیری ماسک اکسیژن واسه مواقع لازم برمیگرده. واقعا ماسک باید به طور کامل به صورت بچسبد (خلبانا هم مثل مسافران یه ماسک اکسیژن دارن) و ریش مانع از این می شه.

۲- سرمای هوای داخل هواپیما واسه حفظ سلامت مسافرانه

براساس یه تحقیق، میان دما، فشار وارد بر هواپیما و هوشیاری پایین به وجود اومده به وسیله هیپوکسی (کاهش اکسیژن رسانی به ارگانیسما و بافتای بدن) رابطه هست.
مورد آخر می تونه بر اثر هوای بسیار گرم در کابین به وجود بیاد. بخاطر این دمای هوا پایین نگه داشته می شه.
پس در هواپیما لباس گرم به تن داشته باشین.

۳- هواپیماها هیچوقت در مسیرهای مستقیم پرواز نمی کنن

در بعضی پروازهای طولانی، نقشه ای به مسافران نشون می شه که راه هواپیما رو در اون مشخص کردن. در این نقشه می ببینین که هواپیما نه تو یه راه مستقیم، بلکه در راهی منحنی حرکت می کنه.
بعضی وقتا هم راه حرکت هواپیما به شکل زیگزاگه. دلیل اون اینه که کره زمین یه سطح صاف نیس اما نقشه روی صفحه تخت و یدونه بعدیه. دلیل دوم مربوط به مقررات خاص پروازه که براساس اون، همه مسیرها همیشه باید در نزدیکی فرودگاه ها باشه تا در صورت فرود اجباری، زمان کافی واسه رسیدن به یه فرودگاه رو داشته باشن. شرایط آب و هوایی هم بر راه هواپیما اثر میذاره.

۴- در هواپیما بهتره کفشای سفت به پا داشته باشیم

کفشی به پا کنین که قسمت زیرین اون سفت باشه چون در زمان تخلیه اضطراری ممکنه مجبور شید با دمپایی لاانگشتی روی آسفالت داغ یا با پای برهنه در میان علفا راه برید.

۵- مکالمات خلبانا و دیسپچرها همیشه رسمی نیس

سنتی هست که دیسپچرها (شخصی که از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه واسه کنترل و نظارت بر عملیات پرواز انتخاب می شه) تعطیلات مذهبی رو به خلبانا شادباش می گن. تصورش رو کنین، یه خلبان قبل از کریسمس، هر روز حدود چهار پرواز داره و در طول این مدت حدود دو هزار نفر کریسمس رو به اون شادباش می گن. آنتجه شپرا خلبان هواپیمایی لوفتانزا میگه: «وقتی تیم فوتبال آلمان قهرمون شد، تموم دیسپچرهای دنیا به کادر پرواز ما شادباش می گفتن!»

۶- یه فرد عادی هیچوقت اجازه فرود آوردن هواپیما رو نداره

در فیلما بیشتر می بینیم با حضور افراد شرور، خلبانا امکان فرود هواپیما رو از دست میدن و اینجا هستش که شخصیت اصلی فیلم که بسیار هم ماهره کارش رو شروع می کنه! متأسفانه تقریبا غیر ممکنه اینجور شرایطی در زندگی واقعی اتفاق بیفته. حتی اگه شخصی نخبه و علاقمند به مثل سازه های کامپیوتری باشه که یکی بودن صد در صدی با یه هواپیما دارن و آمادگی انجام همه دستورات ارسالی از زمین رو داشته باشه، شاید اون به یه دلیل ساده موفق به انجام این کار نمیشه: استرس!

۷- تأخیر هواپیماها نه فقط واسه مسافران بلکه واسه خدمه هواپیما هم مشکل سازه

دستمزد مهمانداران هواپیما  براساس ساعات پرواز محاسبه می شه و وقتی که اونا روی زمین می گذرونن به حساب نمیاد.
شرکتای هواپیمایی تنها هزینه بسیار کمی واسه ساعات حضور در فرودگاه پرداخت می کنن. پس، وقتی حرکت هواپیما به دلایلی تأخیر داره لزومی نداره عصبانیت خود رو به مهمانداران هواپیما نشون بدیم.

۸- خلبانا به نوبت از سرویس بهداشتی استفاده می کنن

اگه یکی از خلبانا نیاز به به کار گیری دستشویی داشته باشه یکی از مهمانداران هواپیما به کابین خلبان میره و تا برگشت خلبان اونجا می مونه. این کار واسه اون هستش تا اگه خلبان دوم در این فاصله دچار بیهوشی یهویی شد، درِ کابین خلبان قفل نشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با نشانه های اختلال شخصیت بی ثبات یا مرزی آشنا شوید

۹- غذای هواپیما مزه نداره اما کسی مقصر اون نیس

در مورد طعم ناخوشایند غذای هواپیما کسی مقصر نیس.

دلیل این موضوع اون هستش که در ارتفاع بسیار زیاد حس چشایی و بویایی ما دچار اشتباه می شه.
نبود وجود رطوبت کافی هوا، سر و صدای هواپیما و فشار پایین هوا هم از دلایل دیگه این مسأله هستن.

۱۰- پوشیدن لباسای راحت به سلامتی شما کمک می کنه

واسه وقتی که در هواپیما هستین لباسای راحتی به تن داشته باشین که جنس اونا توانایی هوارسانی به پوست رو داشته باشه. این مسأله وقتی که تلاش دارین به خواب برید کمک زیادی به شما می کنه.
علاوه بر این، یادتون باشه بهتره لباسای گشاد بپوشید تا از ایجاد ترومبوز سیاهرگی عمقی (ایجاد لختهای خونی در راه عروق خرونی انداما) جلوگیری شه.
در این صورت، لباسای رسمی گزینه مناسبی نیستن. از خوردن کافئین، حتی در طول روز دوری کنین تا در شب بتونین به خواب برید. واسه زمان خواب، گوش گیر و چشم بند هم به همراه داشته باشین.

۱۱- خلبانا و مهمانداران به واسطه یه در ضدگلوله با همدیگه در رابطه هستن

کابین خلبانا یه در ضد گلوله داره که با یه کد امنیتی باز می شه.
بعد از وارد کردن کد امنیتی اگه خلبان در طول ۱۲۰ ثانیه حرکتی نکنه کد امنیتی عمل می کنه.
مثلا این کار در وقتی صورت میگیره که تموم کسایی که در کابین هستن به دلیل کم شدن فشار هوا دچار بیهوشی شن. در شرایط معینی، مسئولین کنترل داخل هواپیما، از راه تلفن وضعیت خلبانا رو به طور کاملً بررسی می کنه.
اونا این کار رو در طول روز هر ۴۰ دقیقه و در طول شب هر ۲۰ دقیقه انجام میدن تا از توانایی کاری اونا مطمئن شن.

۱۲- آروم ترین نقطه هواپیما در جلو یا نزدیک بال هواپیما هستش

هواپیمای در حال پرواز مثل یه الاکلنگه. صندلیای پشتی بیشترین تکون رو در زمان حرکت هواپیما دارن. پس اگه می خواین یه سفر آروم و بدون تکانای خیلی زیاد داشته باشین، صندلیای وسط در نزدیکی بالا رو انتخاب کنین.

۱۳- در صورت ربوده شدن هواپیما، روش خاصی واسه باخبر کردن فرودگاه هست

حالا خوبیش اینه این مسأله زیاد اتفاق نمی افته! اما اگه اینجور شرایطی اتفاق، خلبان در زمان فرود هواپیما، به فرودگاه علامت خاصی میده؛ به این صورت که لبه های بال هواپیما رو بالا نگه می داره.

۱۴- بعضی وقتا فرودهای سخت هواپیما از قصد صورت میگیره

وقتی در آب و هوای بد فرود سختی رو در هواپیما تجربه می کنین، این مسأله حتما به دلیل ضعف مهارت خلبان نیس.
واقعا، بعضی وقتا خلبانا این کار رو از قصد انجام میدن.
اگه باند فرودگاه خیس باشه، هواپیما واسه نابود کردن لایه آب و جلوگیری از لغزش، باید فرود سختی داشته باشه.

۱۵- موقع فرود شبونه، نور چراغای داخل هواپیما از قصد کم می شه

این کار واسه عادت دادن چشمای مسافران به حالت تاریک هواپیما انجام می شه.
در مواقع اضطراری، روشن کردن چراغا ممنوعه. اینطوری چشمای مسافران به تاریکی عادت کرده و اونا راه خود رو در نور کم آسون تر پیدا می کنن.

۱۶- اکسیژن داخل ماسکا فقط به اندازه ۱۵ دقیقه س

با اینکه اکسیژن داخل ماسکا فقط واسه ۱۵ دقیقه کافیه، اما نباید نگران باشین. این زمان واسه اینکه خلبان هواپیما رو به ارتفاع کمتری برسونه تا بتونین به طور طبیعی نفس بکشین بسه.

Releated

اگر هر روز ۲ عدد تخم مرغ بخورید، چه اتفاقی در بدن شما رخ می دهد؟

چندی قبل در مورد امتیازات مصرف روزانه دو عدد موز و ۴ عدد بادام مطالبی رو با شما در میان گذاشتیم و امتیازات مصرف هر کدوم رو واسه تون شمردیم. این بار هم خوراکی دیگری رو برگزیده ایم که مصارف روزانه زیادی داره و در خیلی از غذاهای ایرونی هم استفاده کرده می شه. بر […]

نگاهی به ۹ ایستگاه اتوبوس عجیب و جالب در گوشه و کنار جهان

در ادامه این مطلب ۹ نمونه از ایستگاه های اتوبوس باحال و عجیب از سراسر دنیا رو براتون معرفی کردیم که هر کدوم امکانات، ویژگیا و طراحیای منحصر به فرد خود رو دارن. واسه آشنایی با اونا با ما همراه باشین.     اتریش یکی از شهرستانای کشور اروپایی اتریش موسوم به Krumbach واسه ایستگاه […]