ناتوانی و دست و پاگیر بودن کودک به ستوه می آید. اما قابلیت دم کودک و مهارتش به هنگام شکار مگس ها، پدر را غافلگیر کرده و تجارت مگس به کمک پسرش، سود بسیاری عاید او می کند. و در پایان این نتیجه دست می دهد که «هرکسی را بهر کاری ساختند.»
روند داستان به گونه ای است که در مدت زمان کوتاه فیلم، گویا، رسا و جذاب باشد. نگارش فیلم نامه، طراحی شخصیت ها، طراحی و ساخت فضا و طراحی استوری بورد به عهده دانشجو بوده و در سایر بخش های کار نظیر ساخت، اسکلت بندی و بافت گذاری مدل ها، متحرک سازی و نیز نورپردازی و رندر و کامپوزیت، دانشجو به عنوان کارگردان نظارت داشته است.
ایده اولیه داستان این انیمیشن که در کلاس کارگردانی ۳ مطرح گردید، با راهنمایی استاد فرخ یکدانه پرورش یافت و سرانجام با ترکیبی از تکنیک های دو بعدی (گرافیک کامپیوتری و عکس) و سه بعدی ساخته شد. تاکنون فیلم های بسیاری با استفاده از تلفیق تکنیک های دو و سه بعدی، چه به صورت تلفیق گرافیک کامپیوتری و تکنیک سه بعدی و چه به صورت ثبت رندر دوبعدی از تکنیک سه بعدی، ساخته شده است. برای نوآوری در ساخت این فیل کوتاه، به طراحی و فضاسازی ویژه تأکید شد. به این شکل که شخصیت های سه بعدی پدر و پسر، به جای قرارگیری در میان عناصر صحنه سه بعدی، در میان عکس هایی از عناصر دست ساخته جای گرفتند. برای این کار، کلیه بوته ها، گل ها و درختان با پارچه دوخته و یا با کاموا و مقوا ساخته شدند. حتی ابرها نیز از پنبه ساخته شدند. چوب ها و سنگ ها نیز واقعی هستند. پس از پایان ساخت کلیه عناصر صحنه، در چیدمان های مختلف از آنها عکاسی شد. عکس ها با گرافیک کامپیوتری پس زمینه شامل کوه ها، زمین و چمن های ریز، ترکیب شدند و چند فضای متفاوت برای سکانس ها و پلان های مختلف به وجود آمد. این فضا سازی با طراحی شخصیت ها و ویژگی های شخصیتی آنها در داستان بسیار هماهنگ بود. و این هماهنگی با گذاشتن بافت خمیر (که اثر انگشت روی آن پراکنده شده بود) روی شخصیت ها کامل شد.
متحرک سازی شخصیت پسر به دلیل داشتن دم بسیار بلندش، با دشواری هایی همراه بود و در برخی از پلان ها برای دم از یک عنصر جداگانه استفاده شد.
در قسمت کامپوزیت نیز به دلیل آنکه برای جذابیت فضا از لایه بندی زیاد برای لی اوت استفاده گردیده بود، چالش های بسیاری به وجود آمد که حتی بر دوربین ها اثر گذاشت و برای حل مشکل برخی از دوربین ها در برنامه ۳D Max و برخی دیگر در After effect و حتی در بعضی از پلان ها دو دوربین گذاشته شد. در برخی پلان ها به اجبار لایه ها و پس زمینه نیز انیمیت شدند.
به طور کلی مراحل تولید فیلم به شرح زیر می باشد:
۱- نگارش فیلم نامه
۲- طراحی شخصیت ها
۳- طراحی استوری بورد
۴- طراحی و ساخت و فضا: بخشی از فضا که شامل پس زمینه کوه ها، آسمان، زمین و چمن، گرافیک کامپیوتری است و در برنامه Photoshop اجرا شده است. بخش دیگر که شامل بوته ها، درختان، خورشید و ابرها می باشد، به وسیله پارچه، کاموا، پنبه، سنگ، چوب، مقوا و …. ساخته شد.
۵- عکاسی: پس از پایان ساخت فضای پارچه ای، از آن عکاسی شد.
۶- ساخت شخصیت ها: دو شخصیت سه بعدی پدر و پسر در برنامه ۳D Max ساخته و بافت خمیری روی آن گذاشته شد. مگس و کفشدوزک در برنامه Photoshop ساخته شدند.
۷- اسکلت بندی شخصیت ها: اسکلت بندی ها با توجه به محدوده حرکتی شخصیت ها در برنامه ۳D Max انجام شد.
۸- متحرک سازی: شخصیت ها در برنامه ۳D Max متحرک سازی شدند.
۹- دوربین گذاری: دوربین برخی از پلان ها در برنامه ۳D Max و برخی دیگر هم زمان با کامپوزیت در برنامه After effect گذاشته شد. در ابتدا قرار بر این بود که کلیه دوربین ها در برنامه After effect گذاشته شوند اما به دلیل جلوگیری از ایجاد خطا (به ویژه در پلان هایی که حرکت دوربین منفی دارند، مانند crane down در پلان ۱ از سکانس ۱) برخی از دوربین ها در برنامه ۳D Max گذاشته شدند.
۱۰- کامپوزیت: ترکیب و روی هم گذاری دو تکنیک دو و سه بعدی در برنامه After effect انجام شد.
۱۱- نور پردازی و رندر: این کار در دو مرحله، یک بار برای خروجی های سه بعدی در برنامه ۳D Max و یک بار پس از کامپوزیت، در برنامه After effect روی کلیه پلان ها صورت گرفت.
۱۲- تیتراژ: توسط دانشجو در برنامه Photoshop اجرا شده است.
۱۳- آهنگ سازی و صداگذاری
۱۴- خروجی
در تمام مراحل سعی بر این بود که داستان، طراحی و شیوه تولید، به شکلی خلاق پیش رود. امید است که نتیجه حاصل، اهداف تولید را منعکس کند.
منابع فارسی:
۱. آرشیو مؤسسه صبا
۲. استروسکایا. ۱۳۷۲. تأثیر تعلیم و تربیت در شخصیت کودک. ترجمه نازلی اصغرزاده. تهران: نشر دنیای نو.
۳. اعرابی، حسین. ۱۳۸۶. روان شناسی نوین و کاربرد آن در سینما و تأتر. تهران: مرکز فرهنگی مکتب پناه.
۴. آل اسحق، محمد. ۱۳۶۹. اسلام و روان شناسی. به همت حجت الاسلام محلاتی، شیرازی و دیگران. قم: نشر روح.
۵. آلبرز، جوزف. ۱۳۶۸، تأثیر متقابل رنگ ها. ترجمه عربعلی شروه. تهران: نشر نی.
۶. افلاطون. ۱۳۵۳. جمهوری، ترجمه حسن لطفی. تهران: انتشارات خوشه.
۷. انصاری، جابر. ۱۳۶۸. مردم شناسی و روان شناسی هنری. تهران: انتشارات اسپرک.
۸. دور، امه. ۱۳۷۴. تلویزیون و کودکان- رسانه ای خاص برای مخاطبانی خاص. ترجمه علی رستمی. تهران: سروش.
۹. اولیوریو فراری،آنا. ۱۳۷۳.نقاشی کودکان و مفاهیم آن.ترجمه عبدالرضا صرافان.تهران:دستان.
۱۰. ایتن، یوهانس. ۱۳۸۱. عناصر رنگ. ترجمه بهروز ژاله دوست. انتشارات عفاف.
۱۱. برزین، شیرین. ۱۳۹۱. کودک فعال- یادگیری فعال. مجله رشد آموزش پیش دبستانی. ۳ (۳)، بهار ۱۳۹۱.
۱۲. برک، لورا. ۱۳۸۹.. روان شناسی رشد. جلد۱ – از لقاح تا کودکی. ترجمه یحیی سیدمحمدی. نشر ارسباران.
۱۳. بندازی، جیان آلبرتو. ۱۳۸۵. یکصد سال سینمای انیمیشن. ترجمه سعید توکلیان. تهران: دانشکده صدا و سیما. چاپ اول.
۱۴. بوتونیه، فاوز و دیگران. ۱۳۳۴. کودک هنرمندی که از خود بی خبر است.نشریه سخن. ۷ (۶).
۱۵. بوتونیه، فاوز و دیگران. ۱۳۵۰. شیوه های بیان کودکان و نقاشی. مترجم علی محمد برادران رفیعی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. ۲۷ (۷).
۱۶. بهرامی، هادی. ۱۳۵۸. روانشناسی کودک. انتشارات دانشگاه ابوریحان بیرونی.
۱۷. پارسا، محمدرضا. ۱۳۷۴. روان شناسی یادگیری. انتشارات سخن.
۱۸. پژوهشی، اردشیر. ۱۳۷۴، تکنیک های نقاشی در دوره ابتدایی: موضوع نقاشی- قسمت سوم. مجله رشد معلم. شماره ۱۱۰.
۱۹. توماس، گلین وی. سیلکر، آنجل ام جی. ۱۳۸۰. مقدمه ای بر روان شناسی نقاشی کودکان. ترجمه عباس مخبر. تهران: نشر طرح نو.
۲۰. توماس، گلین وی. سیلک، آنجله ام جی. ۱۳۸۷. مقدمه ای بر روان شناسی نقاشی کودکان. ترجمه محمد تقی فرامرزی. تهران: نشر دنیای نو.
۲۱. جواهریان، مهین. ۱۳۷۸.تاریخچه انیمیشن ایران.چاپ اول.تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی.
۲۲. جونز، ارنست و دیگران. ۱۳۶۶. رمز و مثل در روانکاوی. ترجمه جلال ستاری. تهران: توس.
۲۳. خداپناهی، محمدکریم. ۱۳۷۶. انگیزش و هیجان. انتشارات سمت.
۲۴. خوشبخت، فرناز. ۱۳۸۷. فرهنگ جامع انیمیشن- جلد۱. نشر ماتیکان.
۲۵. خوش کنش، ابوالقاسم. ۱۳۸۵. هنردرمانی: تعریف، تاریخچه، روش شناسی و سنجش. کنگره سراسری هنردرمانی در ایران.
۲۶. دادستان، پریرخ. ۱۳۸۴. ارزشیابی شخصیت کودک بر اساس آزمون های ترسیمی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات رشد.
۲۷. دوبس، موریس و پیرن، هانری. ۱۳۶۶. تفاوت های فردی و روان شناسی اختلافی. ترجمه دکتر محمد حسین سروری. تهران: انتشارات سخن پاییز.
۲۸. داندیس، دونیس اِ. ۱۳۷۱. مبادی سواد بصری. ترجمه مسعود سپهر. تهران: سروش.
۲۹. رشیدپور، ابراهیم. ۱۳۵۴. تلویزیون و اطفال. دفتر انتشارات رادیو و تلویزیون. چاپ دوم.
۳۰. روتانکوفسکی، سینتیا. ۱۹۹۸. هنر کودکان. دایره المعارف زیبایی شناسی آکسفورد. ترجمه منیژه اذکائی.
۳۱. روتانکوفسکی، سینتیا. ۱۳۷۴. نوشته ها و نقاشی های کودکان. نشریه اندیشه و هنر. ۷ (۱).
۳۲. زاده محمدی، علی. ۱۳۸۷. بررسی اثر رویکردهای هنردرمانی شناختی رفتاری بر هوش هیجانی کودکان و نوجوانان دختر بی سرپرست و بدسرپرست. کنگره سراسری هنردرمانی در ایران.
۳۳. سیف، علی اکبر. ۱۳۷۹. روان شناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات آگاه.
۳۴. شرفی، حسن. ۱۳۸۹. طراحی و تدوین برنامه درسی هنر دوره ابتدایی براساس رویکرد تولید هنری و تلفی.، طرح پژوهشی. پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش.
۳۵. شریعتمداری، علی. ۱۳۷۴. رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.
۳۶. عدالتی شاطری، صدیقه. ۱۳۸۲. آموزش املا از طریق نقاشی به دانش آموزان ناشنوا. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی.
۳۷. فدایی، فربد. جم نژاد، مینا. مزینانی، ربابه. ۱۳۸۱. تأثیر نقاشی بر کاهش اضطراب بیماران اسکیزوفرنیک. توانبخشی. شماره ۳.
۳۸. قوطرش، خالد. ۱۳۶۶. روشی برای استفاده از بیان، نقاشی و انشاء. ترجمه قاسم کریمی. نشریه تربیت. سال دوم. ویژه نامه تابستان ۱۳۶۶.
۳۹. عارف نیا، فرشته. ۱۳۷۵. نقاشی کودک و خلاقیت. مجله نامه فرهنگ. شماره ۲۴.
۴۰. علیانسب، جیران. ۱۳۹۰. ادراک هنری کودک از دیدگاه ویگوتسکی- قسمت اول از نوروپیسکولوژی شناختی تاریخ اندیشه ایرانی. بازیابی شده از:
http://farhang-jahanbakhsh.blogfa.com/post-30.aspx
۴۱. کرمن، ال. ۱۳۷۹. نقاشی کودکان. ترجمه محمد منصور و پریچهر دادستان. تهران: رشد.
۴۲. کرمن، لوئیز. ۱۳۷۳ تحلیل روان شناختی نقاشی کودکان. ترجمه نقابیان. تهران: توس.
۴۳. گونتر، بری. مک آلر،جیل. ۱۳۸۰. کودک و تلویزیون. ترجمه نصرت فتحی. تهران: سروش. چاپ دوم.
۴۴. لرکیان، مرجان. ۱۳۹۰. هنر و زندگی کودکان. مجله رشد آموزش پیش دبستانی. ۴ (۲).
۴۵. لرکیان، مرجان. ۱۳۹۱. مربیان و تحول هنری کودکان. مجله رشد آموزش پیش دبستانی. ۳ (۳) . بهار ۱۳۹۱.
۴۶. لسک، جودیت و لسک، برایان. ۱۳۷۷. درسنامه مددکاری اجتماعی و روان شناسی کودک. ترجمه سید جلال صدرالسادات و ابوالفضل سعیدی و سعید حسن زاده. تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
۴۷. لوشر، ماکس. ۱۳۷۳. روان شناسی رنگ ها، ترجمه ویدا ابی زاده، انتشارات درسا.
۴۸. محدثی، جواد. ۱۳۷۶. هنر در قلمرو مکتب. دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.
۴۹. محمدی، علی. ۱۳۸۷. شفا خواستن از هنر. انتشارات سپیده دانایی.
۵۰. مختاری، فرحناز. ۱۳۷۷. روان شناسی نقاشی کودکان. تهران: انتشارات اقاقی.
۵۱. مرزبان، پرویز. ۱۳۸۵. خلاصه تاریخ هنر، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
۵۲. مظلومی، رجبعلی. ۱۳۶۴.کلیدهای

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   با طولانی ترین نیمکت دنیا آشنا شید
دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید