با هواپیمای X-57 تموم برقی ناسا به طرف آینده ای پاک تر

مدیر ناسا تازگیا برنامه ای با نام X-57 رو به عنوان یه قدم کوچیک معرفی کرده که اولین هواپیمای تموم برقی ناسا حساب می شه.

ناسا سال گذشته اعلام کرد که تصمیم داره تا ۲۰ سال آینده هواپیماهای مسافربری تجاری تموم برقی رو به آسمون فرستاده و صنعت هوانوردی رو از ان رو به اون رو کنه. X-57 یه هواپیمای کوچیکِ تک نفر با نام مستعار «مَکسوِل» (Maxwell) است که پرواز بدون تولید دی اکسید کربن رو نشون می دهد.

سیستم نیروی محرکه X-57 تشکیل شده از ۱۴ موتور الکتریکیه که در سراسر بال بسیار نازک اون نصب شده ان. این موتورها نیروی خود رو از باطری هایی می گیرند که می تونه روی زمین و با به کار گیری سلول های خورشیدی شارژ شن. هرچند در این هواپیما جهت نشست وبرخاست از هر ۱۴ موتور به کار گیری می شه اما پس از ارتفاع گرفتن هواپیما فقط دو موتور بزرگِ نصب شده در نوک بال ها نیروی مور نیاز جهت به پیش روندن هواپیما رو تأمین می کنن که می تونن هواپیما رو تا ۱۶۰ کیلومتر به پرواز درآورند. محققان ناسا امیدوارن بتونن ثابت کنن که با به کار گیری موتورهای بیشتر و پخش برق در بال ها می توان انرژی موردنیاز واسه رسیدن هواپیما به سرعت کروز ۲۸۰ کیلومتر در ساعت رو کم کرد.

X-57 ناسا

به گزارش واشنگتن پست، ناسا یه جدول وقتی چهارساله واسه X-57 تعیین کرده و پس از اون قصد ساخت یه سری از هواپیماهای الکتریکی بزرگ تر با توانایی حمل بار و مسافر بیشتری رو داره. دیگه غول های صنعت هوافضای دنیا مثل بوئینگ و ایرباس هم برنامه ها و تحقیق هایی رو به ساخت هواپیماهایی با نیروی محرکهٔ تموم الکتریکی و یا هیبریدی اختصاص داده ان تا جایگزینی باشن واسه جت های تجاری فعلی که حجم قابل توجهی سوخت مصرف کرده و منبع بزرگِ تولیدِ رو به رشد آلودگی و دی اکسید کربن هستن. حال ناسا هم به رقابت ساخت هواپیماهای الکتریکی پیوسته و به سرعت در حال حرکت به طرف آینده ای پاک تر و ساکت تره.

X-1

پروژه های سری X، مجموعه ای از هواپیماها، موشک ها و حتی سفینه های فضایی آزمایشی هستن که به وسیله نیروی هوایی آمریکا و ناسا در طول ۷۰ سال گذشته پیشرفت یافته ان. ازجملهٔ این پروژه ها می توان به هواپیمای X-1 اشاره کرد که در سال ۱۹۴۷ به وسیله کاپیتان نیروی هوایی «Chuck Yeager» به پرواز درآمد و اولین هواپیمایی بود که تونست دیوار صوتی رو بشکنه. این هواپیما موجب بالا اومدن عصر جدیدی در صنعت هوافضا شده و شروع کننده پروازهای مافوق صوت بود.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   با کشور مالزی و تور مالزی بیشتر آشنا شید

یکی دیگه از پروژه های سری X هم X-15 نام داشت. X-15 یه موشک-هواپیما بود که از موتور راکت به عنوان پیشرانه به کار گیری می کرد. این هواپیما یه پروژهٔ تحقیقاتی و آزمایشی بود که تونست رکورد بیشترین سرعت و ارتفاع پروازی رو بنام خود ثبت کنه. X-15 طی سال های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸ پروازهای زیادی رو به انجام رساند و تونست به بیشترین حد سرعت ۷۲۷۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنه و رکورد رسمی تند ترین هواپیمای سرنشین دار دنیا رو بنام خود ثبت کنه که بازم پابرجاست. علاوه بر این رکورد بیشترین ارتفاع پرواز رو هم با پرواز تا مرز فضا بنام خود به ثبت رساند. X-15 به پیشرفت ی برنامه های فضای ناسا مثل آپولو و شاتل کمک زیادی کرد.

8/06/پول-15.jpg” alt=پول-نام-تصویر width=”550″ height=”550″ />

پروژه های سری X هم اینکه شامل ساخت هواپیمای جت با سوخت هسته ای هم می شد. در این پروژه که X-6 نام داشت از یه بمب افکن کُنوِیر B-36 جهت مراحل ابتدایی ی آزمایش به کار گیری سوخت هسته ای در هواپیما به کار گیری شد. قرار بود در هواپیمای X-6 از رآکتورهای هسته ای جهت نیرو بخشیدن به هواپیما به کار گیری شه که بمب افکن رو قادر می ساخت واسه هفته ها بدون نیاز به سوخت گیری در آسمون به پرواز دربیاد. البته این پروژه به دلیل خطرات زیاد کنار گذاشته شد.

حال پروژه ی X-57 هم می خواد راه پرافتخار گذشتگان خود رو ادامه داده و مثل هواپیماهای سری X گذشته، تحولی در صنعت هوافضا بسازه. X-57 اولین هواپیمای سری X ناسا در این دهه بوده و طرحیه جهت پیشرفت ی تکنولوژی که به بهتر شدن مصرف سوخت، کاهش انتشار دی اکسید کربن و کاهش سروصدا می انجامد. هم اینکه این پروژه تا حد زیادی راه پیشرفت و ساخت هواپیماهای کوچیک، تند و موثر رو صاف می کنه. چارلز بولدن در مورد این پروژه می گوید:

هواپیمای سرنشین دار X-57 ناسا، اولین قدم در شروع دوره ای جدید از حمل ونقل هواییه.

دیدگاهتان را بنویسید